2011年8月29日星期一

马来西亚教育部全薪假期奖学金

Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) dan Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBP TB) Sesi 2012
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,


Sukacita dimaklumkan bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah membuka tawaran Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) dan Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBP TB) Sesi 2012 kepada Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) yang sedang berkhidmat dengan KPM bagi melanjutkan pengajian di peringkat Kedoktoran dan Sarjana di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dalam negara.


Permohonan secara online boleh dibuat melalui laman sesawang KPM mulai 16 Ogos 2011 hingga 16 September 2011. Syarat-syarat kelayakan dan tatacara permohonan boleh diperolehi daripada laman sesawang tersebut.


Sila Klik : http://apps.moe.gov.my/ehlp/cbbptb/index.cfm


Sekian, terima kasih.



Bahagian Tajaan Pendidikan

Kementerian Pelajaran Malaysia

2011年8月28日星期日

“百年树人”精神奖

(吉隆坡29日讯)发掘及肯定默默耕耘的优秀华文教师的“百年树人”精神奖,即日起至9月15日接受提名。
“百年树人”精神奖是由马华中央教育局主催,教育部副部长办公室及余仁生有限公司联办的教师奖,设传薪奖、杏坛后继奖、“影响我最深的华文老师”征文比赛以及金石奖。
教育部副部长拿督魏家祥博士今日在新闻发布会上说,表扬在杏坛作出贡献的华文教师,因为他们让学生热衷学习华文,对中华文化充满热情,继而继续报考华文,才能让华人的母语文化在我国不断茁壮成长。
出席新闻发布会的嘉宾包括了余仁生有限公司董事经理骆荣福、马华联邦直辖区教育局主任王鸿财、教专总秘书骆燕萍、教总代表黄稳全、雪隆国民型中学督学彭德生、国民型中学校长理事会代表何润兴、全国国中华文教师联谊会代表曾俊萍等。
“百年树人”精神奖下设的传薪奖,是要表扬在大专、中小学(包括独中)任教15年以上或已退休的华文老师;杏坛后继奖表扬任教10至15年的在职华文老师;金石奖肯定PMR华文考生持续报考SPM华文流失率最低的五所国民中学(不包括国民型中学);征文比赛让参赛者以文章描述本身的华文老师。
“百年树人”精神奖的赞助商余仁生有限公司董事经理骆荣福在致词时表示,老师应看重自己,体认这份工作的意义,更应自我期许及自我勉励。

**新闻转载自《南洋商报》

**有意接受提名的老师,可在马来西亚国中华文教师联谊会网页下载简章和表格

2011年8月11日星期四

2011/2012年第二次理事会议通告

全体理事:

2011/2012年第二次理事会议

本会定于2011年8月20日(星期六)上午11时假中华楼鱼翅海鲜酒家召开上述会议,敬请全体理事准时出席。

2. 议程如下:
a. 主席致词
b. 顾问致词
c. 复准前期会议记录
d. 检讨前期会议记录
e. 讨论事项
(1)电脑研习营之检讨(请大家带账单来结账)
(2)全国中小学生诗歌朗诵比赛筹备工作
(3)推荐“余仁生奖”人选
(4)第六届马六甲国中生文学创作比赛颁奖礼之检讨
f. 其他

3. 事关重要,刘督学希望大家抽空出席会议,提出宝贵的意见。

请尽快回复是否出席会议,因为本人欲计算人数,以确保不会流会,也方便向餐馆订座。【因为要分配全国中小学生诗歌朗诵比赛筹备工作,希望大家都出席】

秘书
辜进祥 敬启